“Akibat Pelajar Meniggal Mti Terkurung”, Dorm Aku Di Usik Hantu Almari.

Ramai antara kita berpengalaman duduk di asramakan. Bila dah duduk hostel beramai-ramai, tentu saja ada kisah seram yang biasa diceritakan, dialami sendiri dan juga melihat kawan-kawan kerasukan. Kali ini aku nak kongsikan kisah hantu almari yang ada pelbagai versi.

Kisah hantu almari ini memang popular di kalangan budak sekolah dan tinggal di asrama. Budak-budak baru masuk pun pasti tahu kisah ini yang ada berbagai versi. Memang seram sangat-sangat dan boleh tak tidur malam jadinya bila kisah ini diceritakan. Kisah hantu almari ini ada dalam tiga versi cerita berbeza.

Satu melibatkan asrama lelaki manakala dua lagi asrama perempuan. Kisah ini pun kawan aku yang ceritakan, kebetulan dia bersekolah di situ. Dari tiga versi ini, kisah satu ini betul-betul sangat menyentuh emosi dan melalui tragedi inilah wujudnya kisah Hantu Almari yang amat menyeramkan hingga disebut-sebut oleh semua budak sekolah sampai ke hari ini.

“Nanti kau balik dari sembahyang, keluarkan aku ya…”Kisah ini terjadi sekitar tahun 80-an dahulu. Ia berlaku di sebuah sekolah berasrama penuh yang kesemua penghuninya lelaki dan mengamalkan disiplin yang sangat ketat. Kringgg…

Loceng persekolahan tamat tepat jam 12.30 tengahari. Memandangkan hari ini Jumaat, semua murid-murid yang duduk di asrama wajib solat Jumaat di masjid berhampiran.

Sebagai sekolah yang disiplinnya sangat ketat, tiada pelajar terkecuali dari ponteng solat. Entah kenapa, tengahari itu, Aliff, Zakir dan Badrul malas hendak pergi tambahan pula esok adalah cuti umum persekolahan. Mungkin mood nak balik kampung sudah sampai ke kemuncaknya, jadi Aliff mengajak dua lagi rakannya untuk ponteng solat.

Mulanya, ketiga-tiganya setuju tapi bila balik ke asrama, Badrul dan Zakir serba salah kalau warden dapat tahu dan mereka tertangkap. “Sekali je wei, bukan selalu pun. Lagi pun esok dah cuti sekolah lama. Kita borak-borak je la dalam bilik,” cadang Aliff. Dua lagi angguk kepala menyatakan setuju.

Tapi bila satu persatu kawan asrama bergerak ke masjid, Badrul dan Zakir mula takut. “Aku nak pergi la Aliff. Takut nanti warden tangkap, tak pasal-pasal kena denda. Lagipun warden memang garang. Nanti tak pasal-pasal kita kena kalau tertangkap,” kata keduanya.

Memandangkan dia memang tak nak pergi dan sudah nekad, akhirnya Aliff setuju dan menyuruh dua kawannya bergerak. “Bila korang dah pergi nanti, aku menyoroklah dalam almari. Kau kunci dari luar. Nanti bila kau balik dari masjid, kau bukak balik kunci tu. Aku nak tidurlah, penat.

Ingat tu, bila kau balik dari sembahyang keluarkan aku tau,” pesan Aliff berkali-kali pada dua kawannya.”Ok, kami pergi dulu,” kata keduanya. Mereka lantas mengunci Aliff dari luar kerana bimbang warden tahu dia ponteng solat hari itu.

Suasana bilik asrama yang punya pelbagai kisah menarik di kongsi Ternyata, apa dirancang tak menjadi. Sebaik keluar dari masjid, kedua kawannya disapa oleh ahli keluarga masing-masing yang membuat kejutan untuk solat di masjid yang sama kerana mudah untuk dibawa balik ke kediaman masing-masing.

Gembira melihat ahli keluarga datang, baik Badrul mahupun Zakir sudah terlupa untuk membuka kunci almari di mana Aliff ada di dalamnya. Sebaik mengambil beg masing-masing di asrama dan kerana mahu cepat, keduanya bergerak pantas dan menuju ke kereta sehingga masing-masing terlupa bahawa Aliff masih di dalam almari.

Lena tidur dalam tempoh beberapa jam, Aliff akhirnya terjaga. Tapi dia hairan kenapa dirinya masih terkurung dalam almari lagi. Puas diketuknya almari berkali-kali tapi sahutannya langsung tidak bersambut. Puas dia menjerit, berteriak tetapi seorang kawannya tidak membantu. Tiada orang langsung kerana kesemuanya sudah pulang ke kampung masing-masing.

Sehari dua terkurung, akhirnya nyawwa anak tunggal itu berakhir di dalam almari dalam keadaan sangat tragis selain dirinya sudah lemah kerana tidak menjamah makanan berhari-hari. Dia mti di dalam almari itu dengan suasana yang sangat menyedihkan.

Memandangkan sekitar 80-an tiada kemudahan telefon seperti hari ini, baik Badrul mahupun Zakir masing-masing menyangka bahawa Aliff sudah pulang ke kampung halamannnya. Badrul berfikir bahawa Zakir sudah bukakan pintu almari manakala Zakir pula berfikir, Badrullah yang telah membukanya. Memikirkan cuti sekolah sesuatu yang seronok, masing-masing tidak menyangka trgedi telah menimpa kawan baik mereka iaitu Aliff.

Sementara itu, masa terus berlalu. Tepat dua minggu bercuti, di kalangan warden asrama mula kecoh apabila mak Aliff membuat laporan anaknya tidak pulang ke rumah sekali pun sekolah sudah bercuti dua minggu.

Hantu almari ada pelbagai versi dan cukup seram. Dia begitu risau, tambahan pula Aliff satu-satunya anak tunggal dan menjadi harapan keluarga. Bila aduan dilaporkan, warden asrama mula mencari rakan-rakan satu dormnya. Ini termasuklah warden pergi ke rumah Badrul dan Zakir bertanya kalau ada ternampak Aliff.

Namun masing-masing terperanjat apabila mendengar cerita bahawa sebelum balik kampung tempoh hari, Aliff ada minta dikuncikan dalam almari kerana tidak mahu solat Jumaat. Mendengar cerita itu, warden kemudiannya balik ke asrama dan mereka mendapati memang benar Aliff ada di dalamnya tetapi sudah mti dalam keadana kulit dan isnya sudah mulai luruh satu persatu.

Kata orang sudah tinggal tengkorak sahaja. Sebak, sedih, semuanya bersatu. Badrul dan Zakir tambah-tambah lagi kerana mereka tidak menyangka bahawa rakan baik mereka akan meniggal dalam almari tersebut.

Jenzah anak tunggal itu selamat dikebmikan di kampungnya namun kisah seram bermula apabila pelajar balik ke sekolah selepas tamat cuti. Kisah hantu almari sangat popular di kalangan pelajar asrama

Malam pertama di asrama, ramai yang mula ketakutan apabila mereka mendengar ketukan bertalu-talu dari dalam almari. “Dum..dum…berkali-kali sebelum ketukan itu melemah. Pelajar mula panik dan ada melarikan diri ke dorm sebelah. Pelajar tingkatan lima kemudian membuka pintu almari tersebut tetapi kosong.

Menjelang tengah malam, bunyi ketukan semakin kuat sehingga mereka mendengar suara menangis mendayu-dayu. “kenapa kau tinggalkan aku dalam almari….kata suara itu berulang-ulang. Baik Badrul dan Zakir serta ramai lagi tahu, bahawa suara itu sama seperti suara arwah Aliff.

Biar Ustaz dipanggil untuk membersihkan “kawasan” tetapi suara itu terus berulang-ulang dan sejak itulah kisah Hantu Almari begitu popular di kalangan pelajar sekolah. Saksikan slot seram Suri Ram setiap Rabu jam 11 malam di Astro Prima dan Maya HD.

So korang, kalau nak tahu versi lain kisah seram tentang Hantu Almari ini, jangan lupa tonton Suri Ram Episod 2 kisah hantu almari, 11 malam ini di Astro Prima dan Maya HD. Jangan lupa tengok ya. Ini kisah seram budak-budak hostel yang korang pun mungkin tahu kisahnya.