“Sampai Rumah Cepat Buka Air-Cond”. Muka Kucing Ini Makin Hari Makin Hitam, Tuan Rasa Pelik Lepas Dengar Pesanan Doktor

Kucing akan tukar warna? Kucing biasa tidak mempunyai kemampuan sebegitu. Namun berbeza pula untuk kucing Persian.

Netizen di bawah mempunyai seekor kucing Persian yang sangat comel. Kebelakangan ini, dia mendapati bahawa muka kucingnya makin hari makin hitam.

Adakah kucing mengalami kesakitan? Dia segera membawa kucing tersebut ke klinik haiwan. Tak sangka doktor memberitahu bahawa: “Tukar warna ini adalah yang kebiasaan untuk kucing ini.”

Rupa-rupanya dalam badan kucing Persian terdapat satu pigmen enzim yang mempunyai satu mutasi. Mutasi ini akan menyebabkan enzim tidak stabil pada suhu tinggi dan kehilangan fungsinya.

Jadi apabila kulit kucing terdedah pada suhu yang rendah, seperti kaki, ekor dan muka, warna bulu akan menjadi gelap sikit. Warna bulu di bahagian badan yang lain lebih cerah. Mereka sangat sensitif dengan perubahan suhu sekeliling. Jika cuaca sejuk, bulu akan menjadi hitam. Jika cuaca panas, bulu akan menjadi putih.

Melihat muka hitam kucing ini, tuan kucing cepat membuka air-cond panas dan meningkatkan suhu persekitaran dengan berharap bahawa kucing akan menjadi putih kembali.

Kucing Persian mempunyai gelaran “Kameleon Kucing”. Dulu juga banyak netizen yang berkongsi pengalaman tentang perubahan warna pada musim panas dan musim sejuk. Jika kita tengok gambar di bawah, mereka seolah-olah dua kucing yang berlainan.

Netizen turut meningggalkan komen “Comelnya”, “Macam kena bom pada muka”, “Muka hitam sangat comel”, “Kenapa musim panas akan menjadi putih? Sepatutnya menjadi hitam kan?”

Jika anda mempunyai kucing Persian di dalam rumah, anda juga boleh memerhatikan kucing Persian anda.

10 Jenis Baka Kucing Paling Popular Di Dunia..!!!

Kucing diakui sangat membantu menenangkan manusia yang sedang stress dengan keletahnya yang manja dan menawan hati. Tidak hairanlah apabila Rasulullah SAW sendiri menjadikan kucing sebagai haiwan kesayangan baginda.

Pada zaman dahulu, baka kucing yang baik tidaklah begitu senang untuk dijumpai. Mereka ditempatkan pada posisi yang tinggi dalam ketamadunan seperti Mesir. Hari ini, semua orang boleh memelihara dan kucing sendiri. Tiada lagi halangan atau kekangan yang menghalang daripada kita mempunyai kucing, tidak seperti haiwan peliharaan lain yang memerlukan kos yang agak tinggi dan tertakluk kepada akta tempatan.

Seekor kucing yang manja dan lincah dapat membantu kita melupakan kepenatan seharian bekerja. Kita boleh memeluknya dan mengiau. Boleh dikatakan, kita terasa dilindungi oleh seekor kucing. Pelik tapi benar. Seorang pencinta kucing tidak memerlukan apa-apa alasan untuk mempunyai kucing tetapi bagi yang tidak pernah merasakan pengalaman itu, memelihara kucing mungkin kedengaran sukar.

Sebenarnya, kucing adalah haiwan peliharaan yang paling senang untuk dijaga. Pendamping yang sempurna. Kucing tidak memerlukan terlalu banyak daripada tuannya. Mereka hanya perlu selalu diberi makan. Mereka juga memerlukan tempat berteduh. Setiap baka kucing mempunyai kriteria dan personaliti yang berbeza. Hal ini akan mempengaruhi cara perlakuan mereka, bagaimana mereka bermain dan keperluan mereka.

Di bawah adalah senarai 10 baka kucing paling popular di dunia.

1. Kucing Siam

Kucing Siam sangat popular. Mereka mempunyai tanpa pada bulunya menyebabkan mereka sangat berbeza. Mereka mempunyai badan yang langsing dan postur badan yang elegan.

2. Kucing Maine Coon

Kucing Maine Coon adalah salah satu baka kucing paling tua. Di mana saja kita berada di dunia, akan ada yang kamu jumpai kucing ini yang boleh bertahan dalam iklim sejuk atau panas. Mereka juga suka bergembira.

3. Kucing Ragdoll

Satu lagi baka kucing yang menarik adalah kucing Ragdoll. Kucing Ragdoll mempunyai bulu sederhana panjang. Mereka sangat lembut, ramah dan penyayang. Pastinya, kucing ini sempurna untuk menjadi haiwan peliharaan di rumah.

4. Kucing Parsi

Kucing Parsi juga salah satu baka kucing yang sangat popular. Mereka dikenali dengan bulu panjang dan kembang yang boleh tumbuh sehingga 3 inci. Warna mereka juga cantih; putih, hitam, kelabu, oren, atau kombinasi warna-warna ini.

5. Kucing Burma

Kucing Burma berbulu pendek. Mereka mempunyai mata berwarna kucing yang besar dan bulunya selembut satin. Membelai bulunya sudah cukup untuk menampakkannya cantik. Kucing Burma mempunyai suara yang halus dan mereka boleh menjadi begitu rapat dan dipercayai oleh tuannya.

6. Kucing Siberia

Kucing Siberia terkenal dengan badannya yang berkadaran dan bulunya. Ada yang mendakwa bulun kucing ini adalah hipoalergenik yang bermaksud tidak menyebabkan alergik, tetapi hal ini masih belum dapat dipastikan.

7. Kucing Somalia

Kucing Somalia adalah kucing dengan bulu panjang yang kecil sedikt berbanding baka Abyssinian. Mereka mempunyai bulu yang kembang dan ekor seperti berus. Mereka adalah yang terbaik untuk tuan yang menginginkan kucing peliharaan yang aktif, bijak dan suka bermain.

8. Kucing Russian Blue

Kucing Rusia Biru adalah kucing dengan bulu yang berwarna kelabu kebiruan. Mereka biasanya mempunyai mata berwarna hijau atau gelap. Kucing ini biasanya sangat suka bermain dan bijak. Mereka juga boleh rapat dengan pemiliknya tetapi sangat pemalu dengan orang asing.

Comelnya kucing ni! Rasa nak tarik je mereka dari skrin komputer ni. Korang rasa macam tu tak? Hahaha. Teacher Muja percaya ramai yang mempunyai kucing di rumah masing-masing. Sayangilah mereka kerana mereka datang untuk menguji kesabaran dan membawa rahmat. Insya Allah. Wassalaam.

9. Kucing Bobtail Amerika

Kucing Bobtail Amerika sangat mudah dicam kerana ekornya yang jauh lebih pendek daripada kucing biasa dan kelihatan seperti sengaja dipotong. Ada yang berbulu panjang dan ada juga yang berbulu pendek. Warna matanya berbeza-beza.

10. Kucing Manx

Kucing Manx adalah sangat berbeza daripada baka yang lain kerana belakangnya yang sedikit aneh dan berakhir dengan ekor yang pendek. Struktur badannya membuatkan Kucing Manx kelihatan berbentuk bulat yang menyebabkan mereka nampak sangat comel seperti anak patung.