Sebab Me Time Untuk Isteri Sangat Penting Untuk Zaman Sekarang

Hubungan suami isteri yang berjaya merlukan kerjasama di antara kedua-dua belah pihak yang sentiasa bertolak-ansur dan saling membantu dalam setiap urusan rumah tangga. Memang sudah menjadi tugas isteri untuk menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan rumah seperti mengemas rumah, membasuh pakaian dan banyak lagi.

Namun, suami juga tidak hanya duduk bergoyang kaki sahaja di rumah. Seorang suami juga perlu membantu isteri di rumah terutamanya jika isteri anda juga turut bekerja. Jangan hanya mengharapkan isteri anda sahaja melakukan kerja rumah.

Memang meletihkan jika seharian melakukan kerja di rumah dan menguruskan anak-anak. Hanya wanita sahaja yang memahami keadaan ini. Jadi sebagai seorang suami, kadangkala anda juga perlu memberi rehat kepada isteri anda.

Perkara ini turut dikongsi oleh Ehsan Halim di Fcebook tentang mindset yang perlu diubah oleh seorang suami sekiranya isteri anda merupakan seorang surirumah. Tak mudah sebenarnya tugas mereka.

Ini perkongsiannya pertamanya kadangkala isteri saya minta izin nak pergi beli barang dapur di pasar raya.Saya kata wasap sahaja list nanti saya keluar belikan. Lagi senang. Dia tak letih. Tapi tidak lama kemudian, saya fikir balik.

Saya izinkan dia keluar pergi beli barang sendiri. Maka keluarlah dia dengan anak sulung bersama. Tolak troli pasaraya beli barang. Anak yang nombor dua saya jaga di rumah.Tidak berapa lama kemudian dia balik dengan wajah senyum sampai telinga.

Bawa balik barang-barang dapur yang memang saya biasa beli. Bawang , biskut, telur dan lain-lain.Katanya, seronok dapat keluar beli-beli barang. Dapat tolak troli dalam pasaraya tu hilangkan stress. Begitulah isteri kita para suami sekalian.

Kadangkala kita kena raikan sifat mereka ini. Jadi isteri dengan anak-anak yang masih kecil sungguh meletihkan. Letih fizikal dan mental serta emosi. Maka kitalah para suami kena sentiasa menyokong. Kalau kita balik rumah asyik mengadap handphone dan laptop sahaja lepas tu berfikiran kerja rumah dan anak ini kerja isteri kita, itu sangatlah silap.

Letih macam mana pun kita kerja di pejabat, tak akan sama letih isteri kita mengurus anak-anak kecil di rumah. Tu belum termasuk nak basuh baju, memasak, sapu sampah dan lain-lain lagi. Pernah saya jaga 2 orang anak(seorang umur dekat dua tahun dan seorang lagi 3 bulan) di rumah.

Isteri kena ke sekolah. Balik tengahari. Penat dia tak terkata la. Sorang nak susu,sorang nak kena mandikan, nak makan la, nak dukung la. Exausted! Maka begitulah isteri kita hadapi. Jadi kalau kita para suami jenis tak buat kerja rumah di rumah.

Tak suka bagi ruang pada isteri untuk dia raikan diri dia. Anda jangan pelik jika isteri anda berperangai kasar dengan anda. Sebab dia ibarat gunung berapi yang nak meletup. Stress dan serabut dia tu ditahan-tahan. Hihi. So para suami anda kena letak mindset ni.

Pertama sepenat mana kerja kita dia pejabat. Takkan dapat lawan penat isteri mengurus anak-anak dan rumah. Sebab mereka tiada office hour macam kita.Mereka kerja every hour. Kedua,Kena bagi ‘me time’ untuk isteri kita. Sekali sekala bawa gi shopping.

Biar dia je beli barang dapur. Kita bagi duit.Ketiga, Tiada istilah tolong isteri buat kerja rumah. Tapi yang betul adalah memang kita ‘sedang buat kerja kita’. kita basuh pinggan mangkuk tu sebab memang kita dah guna untuk makan.

Kita basuh dan sidai baju sebab memang kita yang pakai baju tu. Kita urus anak sebab tu anak kita. Keempat, Isteri kita buka robot. Jadi banyakkan komunikasi dengan dia. Tidak perlu bagi cadangan penyelesaian sangat pun apa yang mereka cakapkan.

Cukup jadi pendengar tanda kita prihatin dan sokong dia. Sekadar perkongsian. Saya pun sedang belajar-belajar jadi suami mithali. Banyak juga silap. Semoga bermanfaat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *