Mlm tu sy nampak akak pelik sgt, sebut “bod0 je la”, rupanya ada org kat luar rumah tgh tengok akak

Bismillah dan assalamualaikum semua. Aku Tini berasal dari Jempol, Negeri Sembilan. Tapi sekarang menetap di Shah Alam.

Semua ahli keluarga pindah disebabkan ayah aku bertugas sebagai pegawai polis di sini. Aku punyai adik beradik seramai 3 orang.

Tak ramai mana pun , aku yg kedua. Dan aku mempunyai seorang kakak. Ini cerita perihal kakak aku. Aku namakan akak aku Tina berusia 26 tahun.

Kalau 2019 ni umur kakak genap 27 tahun. Beza aku dan akak selang 2 tahun. So to be honest aku memang rapat sgt kakak sulung aku ni.

Apa masalah, perihal cinta dia, semua dia akan ceritakan pada aku. Dan aku pula akan jadi pendengar yg setiap kali sebelum tidur. Sebelum terlupa adik bongsu kami baru berumur 16 tahun.

Sham ni watak dia lebih caring dgn kakak aku.

Kakak pernah cerita gaya geri Sham seperti meminati kakak dr awal akak mula masuk bekerja. So, hari tu Sham yg call dan inform family aku yg akak pengsan dan sedang berada di klinik panel syarikat.

Apa lagi, mak, ayah dan aku bergegas ke klinik berkenaan lepas si Sham ni hantar lokasi klinik tersebut.

Setelah sampai di klinik, doktor mengesahkan bahawa kakakku tidak mengalami sebarang penykit.

Doktor juga mengambil bacaan tekanan drah, sampel air kencing dan juga smpel drah.

Keputusan menunjukkan akak aku tiada sebarang jangkitan ataupun pnyakit yg serius. Cuma tekanan drah mungkin rendah.

So, mungkin kitaorang ingt dia terpaksa bediri lama menyebabkan tkanan drah dia rendah. So, kami sekeluarga ucapkan syukur sgt akak tak serius.

Memang la si Rahim risau tak sampai 5 minit kami smpai dirumah, Rahim sampai utk bertanya kan keadaan akak. Siap beli buah tangan lagi utk mak ayah. Memang baik Rahim ni.

Tetiba aku nampak kelibat kereta Myvi, muka mcm si Sham supervisor akak. Aku tak pasti tp sekilas pandang mmg muka sama si Sham ni bila dia bawa turun cermin tingkap.

Tapi aku diam je, malas nk bg tahu akak. Tapi pelik la, nape si Sham snggup folow sampai ke rumh kami.

So, magrib petang tu juga, tetiba rambut akak turun ke bawah semua, mcm hantu kak limah, mata akak terbeliak dkt atas.

Akak meracau teruk time tu. Dia tak sebut apa2, cuma 1 perktaan yg dia sebut, “aku benci kau”. Akak meracau kuat time. Habis pasu bunga dipecah dan diterbalikkan,

Ustaz mengucap panjang tgk akak. Da sudah keadaan jadi semakin pening, ustaz hanya geling2 kepala. Tak tercakap dgn kata2. Ustaz mulakan sesi rawatan.

Dibelakang ustaz hanya ada aku,ayah dan mak. Akak di depan ustaz sambil tersengih2. Dia ckap ” Cubalaaaaah ustaz… Cuba laaaaa, aku nk tgk ilmu kau kuat tak”

Ustaz mulakan sesi rawatan dgn bacaan ayat suci al quran. Dan cuba ambil garam dan lada hitam dibaling nya tepat dekat muka akak, ustaz tanya akak…

Ustaz: Siapa kamu?

Akak: HAHAHA.. Kau Bodo! Kau Bodo!

Ustaz: Baik kamu cakap siapa kamu seblm kamu menyesal!

Akak: HAHAHA.. Kau Bodo! Kau Bodo! Tuan aku yg hantar aku utk dia!

Ustaz: Siapa tuan kamu? Kamu ni Islam ke kafir..

Akak: HAHAHA.. Kau Bodo! Kau Bodo!

Lepas 2 3 hari, ayah dan ibu memanggil tunang akak datang rumah dan menceritakan perkara sebenar yg berlaku kepada akak. Istighfar panjang bila tuanng nya dgr.

Rahim mula sesi soal tanya akak, ade tak lelaki yg meminati akak dlm diam di tempat kerja? Akak jadi diam seperti bodo, blur.

Dia hanya menggelengkan kepala. Lpas tu dia diam. Aku menyampuk perbualan antara akak dan Rahim.

Aku: Akak pernah cerita ada seorang yg bernama Sham kt tempat kerja mmg syok kt akak. Sebelum ni la akak pernah bg tao.

Rahim: Yeke.. Ko kenal dia tak?

Aku: Tp Sham ni la yg hantar akak ke klinik panel time akak pengsan hari tu. Dia supervisor kt tempat kerja akak.

Dalam kesibukan ramai tetamu yg datang, aku masih nampak kelibat Sham yg datang dgn tersengih kerang salam dgn Rahim di atas pelamin.

Meremang bulu roma aku tgk Sham time tu. Akak pula tiba2 pengsan selepas Sham lalu melepasi akak kt atas pelamin tu.

Suasana memang kecoh time tu. Allah… Tetibe akak pengsan pulak.. Nampak riak Sham tersenyum sinis tgk akak jatuh pengsan di majlis perkahwinan.

Xsampai sejam akak kt atas pelamin, sekejap je, seperti semua di rancang. Seperti mahu merosakkan majlis akak, lauk ayam masak merah juga dlm pkul 1 da basi.

Memang majlis akak bnyak gangguan. Walau mcm mana pun majlis dpt dihabiskan walaupun bnyk dugaan yg datang.

Akak cuma terbaring dari dia pengsan pukul 12, sampi la ke malam. Kesian aku tgk Rahim, terpaksa bz dgn nk cari ustaz nya lgi, majlis nya lagi.

Moga Allah ampuni dosa kita semua. InsyaAllah aku akn sambung ceita yg aku mulakan ini jika ramai yg berminat.. Amin. Assalamualaikum.

p/s sambungan part 2 di komen