Abang ipar ajak kami tinggal serumah dgn dia. Mula2 duduk sy dah rasa pelik, makin lama baru tahu nape arrwah Mil dulu penah mengadu

Terlebih dahulu saya nak minta maaf sebab saya ni tak pandai sangat nak bercerita. Saya cuma nak luah je. Alhamdulillah saya dan suami makin hari makin bahagia.

Suami saya ni kerja biasa je. Saya pula suri rumah. Kami di kurniakan seorang anak permpuan yang comel.

Abang ipar saya n bini dia goverment satu tempat kerja. MIL saya dah meninggl bulan 3 hari tu. Mil saya ni tinggal dengan abang ipar saya n bini dia (kak T).

Sejak Mil saya meninggal, abang ipar saya ni ajak kami tinggal serumah dengan mereka. Sebelum tu saya dan suami menyewa di rumah lain bersama adik saya.

Mula mula duduk serumah ni saya rasa semua nya baik semua nya adil n kerjasama. Tapi dah lama lama saya rasa penat, geli.

Bercakap pun tak pandai lagi. Kadang tu habis kena gigit semut merah merah. Makan nasi pun sama juga,

suka ambik nasi banyak banyak lepas tu makan sesudu dua je. Baki tak habis tu dia tinggl dalam saji. Habis busuk berbau basi.

2nd saya rasa kak T ni serius pemalas. Sepanjang saya duduk rumah ni boleh kira bape kali je dia pegang penyapu. Mop?

Rase nye sekali pun saye tak pernah nampak dia mop rumah ni. Sedangkan air mineral tumpah sebelah dia pun dia boleh panggil laki dia suruh mop kan.

Cuci baju? Dia kata dia tak reti guna mesin. Sidai kain? Lipat kain dorang? Mula mula saya pindah masuk rumah ni saya masuk bilik arwah Mil pun dah terkjut

Masak sikit je – dorang laki bini ni bukan nya makan sangat nasi n lauk kat rumah ni sebab selalu makan yang cod. Lepas tu tak de dah dorang nak jamah nasi.

Penghujung lauk n nasi bazir je sampai ke esokkan nya. Sikit pun bukan nye sikit sangat saye masak, tetap berlebihan lauk tu. Tapi entah la tak tau kenapa respon macam tu.

Tak masak ke – kalau saye masak simple macam sambal telur ke dia boleh respon “tak masak ke”.

Bila saya buat menu special macam ayam bakar ke, nasi ayam ke, pun sama juga bukan nya dia makan pun.. jamah sesudu dua je.

Yang paling tak best bila suami saya beli sayur sayur sebab saya anak beranak suka makan sayur.. ade je yang tak kena dekat dorang.

Kadang tu saya rasa sedih bila tengok abang ipar saya ni di layan sebegitu oleh isteri. Hantaran 20k tapi satu kerje rumah pun malas. Semua harap laki.

Bercakap dengan suami pun kasar. Kalau bergurau lagi lah kasar sampai berbodoh bodoh bagai.

Pernah juga abang ipar saya ni tegur kak T ni ape je yang nak di penatkan sedangkan kerje rumah bukan dia yang buat. Di tempat kerje pula duduk je. Kak T cuma respon sengih je.

Sebelum arwah MIL saya pergi menghadap ilahi, Mil saya dalam sebulan mesti akan duduk di rumah saya seminggu. Pernah juga dia mengadu kata yang kak T ni pemalas.

Masak tak sedap. Tapi bila saya duduk sini lain pula yang keluar dari mulut ipar saya, abang ipar saya kata yang arwah mil saya ada ngadu kata saya ni pemalas. Saya diamkan je.

Tapi yang saye agak kesal sepandai2 dia berbicara soal agama hanya sekadar untuk orang luar dan bukan nya dalam mendidik isteri.

Isteri dia kalau di rumah, boxer laki saya pun dia sauk pakai. Demi nak seksi di rumah.

Kadang saye rase malu pula bila dia pakai macam tu baring meniarap kat ruang tamu ni ade suami saya pula tu.

Last part kucing. Ni lah yang buat saye selalu stress n sedih dengan keadaan rumah. Rumah ni memang ade bela banyak kucing.

Dulu mase masuk rumah ni awal awal lagi saye dah bagi tau saye geli nak urus taik kucing. Sebab cara dorang membela kucing ni tak sama dengan saya.

Bila dorang berkerje habis anak kucing tu dah pndai memanjat besin tu berak merata rata. Saya la yang stress nak menghadap kemas rumah.

Sampai kan saya minta asben bawa saya sekali pergi tempat kerje walaupun sekejap sebab saya tak tahan dengan keadaan rumah.

Bila saya tinggal kan rumah, pandai pula dorang kemas rumah simpan kucing tu semua dalam sangkar sebab tak sanggup penat mengemas.

Mandikan kucing pun sepanjang saye duduk sini dari bulan 3 sampai sekarang baru 2x saya tengok dia mandikan kucing.

Tu pun dia mandikn lepas tu dia lepas je kucing kucing tu berjemur tengah panas. Terkontang kanting kucing tu jilat bulu keringkan diri.

Suami saya ni jarang pergi kerje bawa kereta. Dulu abang ipar saya n bini dia ni kalau nak guna kereta pandai minta izin kat suami saya.

Sekarang saya perhati dorang main ambik je kunci. Tau dah start kereta gerak. Pastu dari minyak kereta full jadi E baru dorang bagi.

Ada juga suami saya tegur pasal minyak seabb asal turn minyak E baru dia pulang kunci. Tapi respon dorang makin menjadi jadi. Siap buat kereta suami saya ni macam kereta dorang pula.

Kereta kami tapi berisi barang kerja dorang. Bantal la kasut laa. Macam macam khazanah la.

Kadang bila saya n suami nak guna kereta macam kami pula yang meminjam kereta dari dorang sebab nak kena tanya dulu dorang nak guna kereta ke tidak, kalau dorang guna, kami pula yang nak kena menunggu.

Saya harap dengan keadaan ekonomi yang stabil saya n suami dapat duduk menyewa sendiri. Biar lah susah senang kami bersama dan anak membesar dengan sihat.

Ini pun sudah cukup mmbahagiakan kami. Bukan nya suka becerita buruk hal orang. Sebab saya tau hukum nya berdosa.

Tapi sebab saya dah tak tahan, saya rsa nak menangis. Pelik pun ada sebab tak expect ada orang perangai macam ni.