Sebab tak nak jual anak dekat kawan dia. Mertua ckp suami aku anak derhaka. Dah la rakan dia org asing

Ye memang masa mula – mula kahwin dulu kami suami isteri hidup susah sebab kahwin muda. Jadi mak mertua dan kakak ipar aku halang kami daftar anak dekat JPN.

Mereka buat keputvsan nak jual anak perempuan kami dekat rakan mereka, orang Indonesia.

Hi semua, tujuan saya menulis adalah untuk menjadi tauladan dan pengajaran pada semua dan dalam masa yang sama ingin meminta pendapat warganet.

Aku dan suami berkahwin pada usia yang muda dan semasa di awal perkahwinan kami memang hidup susah.

Tapi yang paling aku tidak sangka apabila mak mertua aku dan kakak ipar aku nak jual puteri sulung kami atas sebab kami susah.

Ketika itu mak mertua dan kakak ipar aku tak benarkan kami mendaftar anak di JPN. Merek berdua suruh kami jual anak kami pada pasangan warga Indonesia yang tak ada anak perempuan.

Orang Indonesia tu pun memang kenalan mak mertua dan kakak ipar aku. Tapi dia bukan kenalan aku dan suami dan bila kami tak setuju dengan cadangan mereka, sampai satu tahap kakak ipar aku datang nak bunuh suami aku (adik kandung dia dan mak mertua aku cakap suami aku anak derh4ka sebab tak nak jual anak kami.

Alhamdulillah selepas daripada itu aku meminta bantuan keluarga aku syukur selesai semuanye.

Ikutkan aku ketika selesaikan kes daftar JPN, aku nak bukan kes polis untuk dakwa mak mertua dan kakak ipar aku tapi atas budi bicara ayah aku dan atas dasar cinta sayang aku pada suami aku tidak mendakwa mereka berdua.

Sekarang usia perkahwinan kami dah masuk 9 tahun dan mempunyai 2 orang puteri. Tapi perangai mak mertua aku masih tak berubah, dia tetap menyibuk hal kami, dan ambil tahu tentang hal rumahtangga kami.

Kalau nak ikutkan sedetik pun kami tak pernah tumpang rumah atau apa – apa sekali pun daripada keluarga suami.

Tentang kakak ipar aku plak dah nampak la perubahan sem4kin baik dan tak menyibuk hal kami.

Pada pendapat semua pembaca, adakah suami aku di kira durhaka atas sebab tak nak jual anak kami? Adakah perlu suami aku mengikut semua kehendak mak mertua yang tak bagi suami kerja elok – elok.

Dia tak bagi suami tunaikan kewajipan dan beli apa – apa untuk saya dan keluarga.

Sedangkan suami tak pernah tak bagi mak mertua apa yang dia nak selagi suami mampu suami akan beri dan tunaikan sebab suami aku bukanlah orang yang bergaji besar.

Bagi mak mertua walaupun apa yang ada pada aku, hak atau barang yang aku cari sendiri dan hak pemberian ayah aku kepada aku, tapi mak mertua selalu cakap tu semua hak anak dia jadi dia ada hak.

Padahal suami dah terangkan itu semua yang ada pada aku, aku cari sendiri dan juga pemberian dari ayah aku..

Aku tak tahu aku tulis betul tak tapi ini sekadar luahan hati aku je.