Lepas aku gugur. Dengar pula adik ipar nusyuz dan bakal cerai masa masih mengandung. Mentua pujuk bela anak tu

Saya Acha. Bakal memasuki usia 40 an beberapa tahun lagi. Kisah saya tentang keputusan saya menerima jodoh yang ditentukan.

Sebelum menerima pinangan suami, saya pernah berkenalan dengan beberapa orang lelaki tetapi tidak berakhir dengan perkahwinan.

Sehinggalah usia saya hampir mencapai 30 tahun dan saya rasa bersedia untuk berkahwin, saya diperkenalkan dengan suami melalui senior di tempat kerja dan mertua yang kebetulan sedang mencari calon menantu.

Pada ketika itu, saya penjawat awam bergred 48 dan suami juga penjawat awam bergred 41.

Saya telah membeli sebuah rumah dan menyiapkan kelengkapan asas sebelum berkenalan dengan suami dan mempunyai kereta sendiri.

Alhamdulillah urusan perjodohan kami seperti di lalu dek air. Dipermudahkan. Tidak sampai setahun, kami diijabkabulkan.

Bercinta selepas nikah bukanlah satu perkara yang mudah tetapi bagi saya lebih mudah untuk belajar mengenali dan bertolak ansur dengan seseorang yang kita tidak pernah letak sebarang harapan atau jangkaan.

Maka saya mulakan perkahwinan saya dengan kosong pengharapan kepada suami, hanya kebergantungan kepada Allah dan keyakinan bahawa dialah suami yang telah dipilih untuk saya.

Cabaran hidup seorang anak dara lewat berkahwin itu besar, cabaran menjadi isteri juga besar.

Di hari pertama perkahwinan, saya berterima kasih kepada suami kerana menyelamatkan saya dari fitnah anak dara kahwin lewat.

Pelbagai tohmahan yang pernah saya hadapi, siapa yang melalui pasti akan memahami. Terutama tanpa ayah dan abang di sisi cuma seorang ibu tua yang gigih menemani.

Ketika itu saya berusaha menjadi isteri mithali, sediakan makanan pagi berusaha memasak untuk suami.

Menyeterika baju, membukakan pintu untuk suami pergi dan balik kerja. Berusaha mencantikkan diri menunggu suami pulang lewat malam kerana memikirkan jarak melebihi 50km yang suami perlu lalui untuk berulang dari rumah yang saya beli sebelum berkahwin lagi.

Suami juga pada ketika itu selalu outstation atas tuntutan kerja. Saya tidak mempersoalkan kerana saya tidak memahami kerjayanya.

Sebulan lepas berkahwin, saya dikejutkan dengan messenger dari suami kepada ex nya yg sudahpun bekeluarga.

Dia menzahirkan ketidakbahagiaannya kepada perempuan itu dan mengatakan bahawa dia dipaksa untuk menikahi saya.

Sungguh saya tidak menyangka kerana dulu suami yang nampak sangat beria mahu berkahwin.

Barulah saya faham kenapa suami melayan saya acuh tak acuh. Sering meninggalkan saya sendirian walaupun ketika kami pulang ke kampungnya.

Terkontang kanting di rumah, di kenduri, dan bila bersama keluarga mertua.

Bila ditanyakan kebenaran kepada suami, dia menafikan sedangkan ayat ayat tersebut adalah dari dirinya. Kemudian kami meneruskan perkahwinan seperti biasa.

Saya tidak lagi beria mengambil hatinya. Hanya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Tidak sampai setahun usia perkahwinan kami, saya keguguran.

Suami merupakan anak sulong yang sangat mengutamakan keluarganya. Sepanjang 10 tahun pernikahan kami, ada beberapa ujian yang kami hadapi bersama.

1. Kecurangan – suami gemar melayani perempuan yang menepati ciri ciri idamannya. Putih, kurus, muda dan lemah lembut.

Saya. Gelap, berisi (semakin gemuk selepas kahwin kerana stress dan rawatan kesuburan). Setiap 2-3 tahun, saya akan menemui bukti kecurangan suami.

2. Anak – Setelah hampir 10 tahun berkahwin dan segala macam rawatan, kami bakal menimang cahaya mata sendiri tahun ini. Alhamdulillah.

3. Ipar – Suami hanya mempunyai seorang adik perempuan yang baru bercerrai dengan 2 orang anak perempuan.

Anak ketiganya diberikan kepada kami untuk dibesarkan sejak dari habis pantang. 2 yang lain dibesarkan mertua dan adik ipar bekerja di bandar lain.

4. Mertua – Mertua merupakan pesara kerajaan dengan selera materialistik yang besar dan mengharapkan suami sebagai anak sulong untuk menyediakan kehendak mereka.

Saya kongsikan masalah saya dan tindakan saya menanganinya.

Kecurangan suami yang pertama saya temui ketika usia perkahwinan tidak sampai 3 bulan. SMS kepada seorang perempuan merancang berkahwin tahun yang sama selepas hari raya.

Saya hantar copy ke email saya dan memaklumkan mertua. Saya message perempuan itu menggunakan telefon suami memaklumkan kami baru berkahwin dan menghantar gambar perkahwinan kami.

Mertua dan suami menafikan. Saya mula berhati hati dengan suami dan keluarga mertua. Menjaga jarak dan kepercayaan saya.

Untuk pengetahuan, semenjak awal berkahwin suami melobi untuk memegang kad atm saya. Menyatukan pendapatan kami berdua. Namun, saya tidak bersetuju kerana lebih banyak buruk dari baiknya.

Dipihak saya, saya meminta diberikan nafkah seperti selayaknya seorang isteri memandangkan suami tidak perlu menyediakan rumah untuk saya. Saya menghantar info info dan ceramah berkaitan hak dan tanggungjawab suami isteri.

Akhirnya suami mengalah dan mula memberikan saya nafkah dari bulan pertama pernikahan. Sekiranya lambat atau dilewatkan, saya akan meminta dan mengingatkannya.

Alhamdulillah, sekarang suami sendiri sudah terbiasa malahan telah menambah nafkah saya.

2 tahun lepas, saya keguguran sekali lagi selepas mendapati suami curang ketika saya sibuk menjaga ibu saya yang keuzuran.

Saya gagal mengawal emosi ketika itu dan kehilangan anak saya. Kali ini saya menjumpai gambar mesra suami dengan perempuan di dalam dompetnya.

Gambar tersebut disimpan bersama gambar saya. Saya ambil copy gambar tersebut dan hantar kepada mertua saya. Sekali lagi mertua menyebelahi suami.

Memenangkan suami. Mengatakan tiada apa apa antara mereka sedangkan gambar mesra berpelukan itu nyata dan saya simpan copy di google drive saya.

Di sini, sedarlah saya bahawa walau apapun terjadi mertua akan memenangkan anaknya. Ibu saya pula telah meninggalkan kami beberapa bulan sebelum insiden itu.

Merasakan keseorangan, saya betul betul kecewa. Sudahla saya tiada ibu ayah, mertua akan sentiasa menyebelahi suami dan suami pula asyik mencari perempuan lain.

Saya zahirkan kemarahan saya walaupun saya tengah mengandung ketika itu. Saya hempaskan pinggan mangkuk.

Saya gunting pakaian yang dipakai di dalam gambar walaupun mahal dan berjenama di depan suami saya. Saya marahkan suami.

Cuma saya bukanlah suka memaki dan mencarut. Berhari hari saya pisahkan tidur dengan suami.

Saya bersusah payah membuat rawatan kesuburan kerana benih suami tidak cukup berkualiti dan usia saya yang semakin lanjut. Suami dengan senang mencari kegembiraan dengan wanita lain.

Mulai dari itu, saya tidak lagi membantu mengurangkan perbelanjaan suami. Sekiranya dia ada banyak duit untuk dibelanjakan dengan perempuan lain, maka selayaknya dia menanggung segala perbelanjaan rumah. Saya keraskan hati.

Tidak lama selepas saya keguguran, saya dikejutkan dengan berita adik ipar perempuan saya nusyuz dan bakal bercerrai ketika mengandung.

Mertua memujuk kami untuk membela anak tersebut sedangkan saya masih meneruskan rawatan kesuburan. Untuk menjaga nama baik keluarga dan kebajikan anak itu, saya bersetuju.

Keadaan menjadi lebih rumit selepas itu dengan adik ipar yang datang menumpang dan kerap datang hujung minggu melawat anaknya.

Sedangkan mengikut perjanjian, anak itu akan diserahkan kepada kami untuk dijadikan anak angkat. Mertua juga semakin banyak campur tangan di dalam urusan rumahtangga saya.

Panggilan, video call dari mertua 3-4x sehari. Saya, seperti biasa membatukan diri dan mengambil keputusan keputusan penting mengikut penilaian saya dan suami.

Tidak salah memberi pendapat tetapi tidak perlulah sehingga memaksa kami menuruti. Suami saya juga seperti anak mak yang lain, A-Z akan mengadu kepada mertua.

Berkali saya menegur dan akhirnya saya katakan, siapakah yang saya kahwini? Suami atau mertua? Ya, saya sememangnya agak berterus terang dengan suami. Bagi saya ia penting untuk suami memahami fikiran dan perasaan saya.

Setelah adik ipar dapat peluang bekerja, mertua mendekati saya dan cuba mengusulkan supaya kami mengambil alih penjagaan 2 lagi anak perempuan adik ipar kerana dia bekerja di bandar lain dan mertua sudah tidak berapa sihat.

Saya tidak lagi mampu untuk bersetuju kerana ketika itu saya sudah pun masuk trimester kedua kandungan semasa.

Saya berterus terang dengan mertua dan mengatakan ibunya masih hidup. Biarlah dia yang membesarkan atau serahkan kepada ayahnya.

Saya juga bekerjaya, malahan baru dinaikkan pangkat sekali lagi. Saya bukan suri rumah yang mampu mengambil alih penjagaan anak perempuan yang sudah bersekolah.

Agak sukar mendidik anak anak mengikut acuan kita apabila mereka sudah terbiasa dimanjakan dengan atok nenek. Cukuplah seorang yang kami ambil dari bayi.

Memandangkan adik ipar semakin selesa menumpang kami, saya berterus terang dengan suami, walaupun dia adik kesayangannya, saya tidak boleh melupakan kesalahannya.

Saya bukan malaikat. Saya bukan bidadari. Saya hanya manusia biasa. Memang benar semua orang layak peluang kedua, tetapi saya benar-benar terkesan dengan kecurangan suami berkali kali dan insiden adik nusyuz sehingga mengandung anak luar nikah. Tiadakah makna perkahwinan kepada mereka adik beradik?

Saya benar benar meletop. Mungkin sebab h0rmon mengandung dan saya sungguh tidak boleh terima. Apatah lagi adik ipar selalu berkunjung dan mengharapkan bantuan kami.

Pada saya dia dengan mudah melepaskan tanggung jawab terhadap anak anaknya dengan membiarkan mertua membesarkan mereka dan kemudian berharap kepada kami pula. Didiklah anak anakmu mengikut acuan mu.

Semakin lama saya berkahwin, semakin saya perasan akan materialistiknya kedua mertua saya.

Tidak lama sebelum pencen, mertua meminta suami membuat pinjaman rumah kerajaan untuk mereka buat rumah sewa. Rumah ini kemudian akan ditukar kepada nama mertua.

Saya telah memberi pandangan kepada suami, tetapi dia tetap mengikut kehendak mertua. Saya telah di ingatkan berkali kali, sekiranya apa apa terjadi kepada suami, rumah itu perlulah diberikan kepada mertua kerana saya tidak berhak sedikitpun. Kadang saya diamkan, kadang saya ingatkan tentang faraid.

Saya sebenarnya tidak kisah kerana saya memiliki aset saya sendiri. Setelah saya mengandung kandungan kali ini, mertua memujuk suami untuk membuat pinjaman kereta mewah pula. Dengan ansuran lebih kurang rm2000 sebulan.

Kali ini saya tekankan kepada suami yang saya tidak bersetuju. Mertua mahu menggunakan sepenuhnya kelayakan pinjaman suami (60% gaji) untuk kemewahan mereka.

Saya tidak pernah menghalang suami berbuat baik dengan keluarga mertua tetapi bukan dengan pinjaman begini. Dengan usia mertua menjangkau 70 an, pinjaman begini berisiko tinggi.

Sekiranya apa apa terjadi, kami yang akan menanggung pinjaman hutang rumah dan kereta mewah yang dibuat atas nama suami berjumlah lebih RM4000.

Suami yang masih bergred 41 sejak berkahwin hanyalah berpendapatan RM6000. Sekiranya benar benar berlaku, apalah yang tinggal untuk keluarga kecil kami?

Iya, saya sekarang bergred 52 dengan gaji menjangkau RM10,000. Adakah ia tiket untuk mertua bermewah mewah dan ipar duai yang masih sihat menumpangkan anak-anak? Saya mempunyai perancangan untuk keluarga kecil saya. Untuk anak anak saya. Saya sendiri bukanlah seorang yang bermewah mewah.

Suami juga pernah mencadangkan saya membeli rumah lain yang berharga hampir rm1 juta dan menjual rumah saya yang kami duduki. Sedangkan ketika itu kami hanya berdua.

Selain itu, terbaru suami mencadangkan saya menukar kereta tempatan saya kepada kereta mewah dengan ansuran hampir RM2000 sebulan.

Suami agak mendesak seperti mana cara mertua. Berulang ulang menyuruh saya membuat pinjaman baru.

Membeli rumah yang lebih besar. Membeli kereta yang lebih selesa. Saya tidak nampak sebarang keperluan untuk kedua benda tersebut.

Iya saya mampu tetapi apabila melihat suami yang bertukar ganti kekasih, saya merasakan adalah perlu bagi saya mengekalkan kebebasan kewangan (financial freedom) saya untuk kebaikan saya dan anak-anak.

Dikala ekonomi terkesan disebabkan C0VID, saya merasakan tiada keperluan untuk saya menambah komitmen bulanan dan memeningkan kepala.

Akhirnya saya cadangkan kepada suami, memandangkan rumah yang kami duduki ini saya yang beli dan bayar ansuran, untuk rumah yang lebih besar dan selesa saya minta dia yang sediakan.

Selepas kami pencen pun tidak mengapa. Kerana ia adalah tanggungjawab suami menyediakan rumah untuk saya dan anak anak. Maka desakan suami berakhir di situ.

Desakan untuk menukar kereta adalah lebih dasyat. Dibelakang saya suami berurusan dengan salesman untuk trade in kereta saya dan membeli kereta baru atas nama pinjaman saya. Saya katakan padanya, kenapa memandai mandai membuat urusan pinjaman atas nama saya?

Sebelum inipun ada salesman kereta dibawa ke rumah dengan meminta saya mendaftar untuk pembelian kereta.

Di depan salesman saya menurut sahaja. Tetapi saya tidak memberi dokumen dokumen yang diperlukan untuk meneruskan proses booking kereta.

Saya sederhana sahaja. Saya tidak sukakan konfrantasi dan saya selalu mengelakkan diri dari bergaduh. Walau dengan sesiapa pun.

Saya membantu keluarga dan adik beradik saya yang memerlukan. Tetapi bukan bermewah. Saya sendiri membawa kereta tempatan.

Saya juga sering membelanja keluarga mertua, memberi hadiah dan buah tangan. Memberikan duit belanja sekali sekala. Kadang saya diperli kerana berjimat.

Ya, saya bukanlah perempuan yang membeli belah setiap bulan, membuat koleksi beg tangan berjenama atau kasut berjenama.

Kebiasaannya saya akan berbelanja setahun 1 atau 2 kali ketika raya. Beg berjenama setahun sekali itupun jika sudah rosak. Kasut lebih kerap kerana kerjaya saya memerlukan saya selalu berdiri dan berjalan jauh.

Minat saya membeli emas juga disindir hanya kerana mak mertua dan adik ipar tidak memakai barang kemas emas.

Kesemua perkara yang berlaku di atas menjadikan saya amat berhati hati dengan suami dan keluarganya.

Sudahla saya dicurangi, keluarga suami tidak menyebelahi menantu bila terjadi apa apa.

Ini saya saksikan sendiri ketika pencerraian adik ipar. Mertua sebolehnya meletakkan kesalahan kepada bekas suami adik ipar sedangkan adik ipar sendiri mengandungkan benih lelaki lain.

Setiap apa yang suami sediakan untuk rumah atau belikan untuk saya, sekiranya diketahui mertua mereka juga mahukan benda yang sama.

Mereka juga tidak segan silu menumpang kesenangan kami untuk kemewahan mereka. Hatta tanah dan aset diwarisi dari ayah dan ibu saya, mertua cadangkan untuk dijual. Mendidih di dalam hati ini.

Saya ambil pendekatan berdiam, hanya bercakap bila ditanya. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Yakinkan diri sendiri bahawa ia hanya cakap cakap kosong, keputusan adalah milik saya. Saya banyak duduk di bilik dari berbual bersama. Sesungguhnya banyak yang dibualkan yang saya tidak bersetuju.

Bayangkan keputusan anak anak menghantar anak ke taska mana, pengasuh mana, susu formula apa, waima pampers apapun mertua mahu masuk campur. Mereka mempersoalkan semua itu tanpa memberikan solusi.

Lebih baiklah saya mengelakkan diri dari terlepas cakap pandangan sendiri yang pastinya berlawanan.

Selainnya saya akan bincangkan berdua dengan suami. Perlahan lahan suami semakin biasa dengan cara pemikiran saya.

Saya juga keluar dari group wasap keluarga mertua kerana tidak tahan di desak dengan pelbagai permintaan dan saranan.

Saya katakan desakan kerana mereka akan mengulang ngulang idea atau pertanyaan yang sama tanpa segan silu berpuluh kali. Dengan usia menghampiri 40 tahun, saya mempunyai pemikiran dan prinsip sendiri.

Saya kurang suka disindir, diperkotak katik di dalam group hanya kerana tidak bersetuju dengan mertua. Saya diamkan dan tidak memberi sebarang reaksi.

Pemikiran yang tidak sama, tetapi saya masih boleh bertoleransi dan kekal menghormati mertua. Kini, segala apa berkenaan keluarga mertua adalah melalui suami sahaja.

Lebih mudah dan kurang risiko. Saya juga kasihankan suami yang ada masa tersepit antara saya dan mertua.

Saya selalu katakan padanya, saya hanya memberikan pendapat saya terpulanglah kepada suami untuk memutuskan apa yang terbaik baginya dan keluarga kami.

Tidaklah saya mahu suami menjadi derhaka terhadap mertua kerana saya. Saya menggalakkan suami membantu sekadarnya, memberi elaun, berbelanja agar sejuk hati mertua saya. Cuma cukup cukuplah berhutang untuk kemewahan.

Sudah beberapa kali suami melahirkan rasa ingin berpindah ke negeri mertua. Saya tekankan yang saya tidak kisah berpindah asalkan suami menyediakan rumah lain untuk keluarga kecil kami.

Melihatkan kerenah dan telatah mertua, meyakinkan saya yang saya tidak mampu serumah dengan mereka.

Iya, mertua saya sudah tua. Anak anak ramainya di Kuala Lumpur mencari rezeki. Yang tinggal bersama mertua pun bakal berpindah kerana akan menamatkan zaman bujangnya. Saya tidak pernah mahu memisahkan mertua dengan anak sulongnya.

Saya sendiri bersyukur kerana berpeluang menjaga aruwah ibu dan ayah saya ketika mereka keuzuran sehingga meninggal dunia.

Cuma saya perlu menjaga kewarasan saya dalam menghadapi mertua yang mendesak dan suka campur tangan dalam urusan anak menantu.

Adakala desakan jadi terlalu hebat sehingga saya katakan kepada suami, jangan sampai saya tinggalkan suami kerana tidak mampu menghadapi kerenah mertua.

Di dalam keluarga saya, saya merupakan anak bongsu. Aruwah ayah dan ibu saya selepas mengahwinkan anak anak, tidak akan campur tangan di dalam urusan rumah tangga kakak kakak saya melainkan diminta.

Mereka lebih banyak mendengar dan mendoakan kebahagian rumahtangga anak anak. Berkongsi pengalaman dan bercerita sebagai memberi peringatan dan pengajaran kepada anak anak.

Saya juga tidak lagi mengharapkan kesetiaan suami. Setelah berkali kali curang dan drama baling baling pinggan. Suami menyatakan cerrai bukanlah pilihan untuk masalah kami.

Jadi, saya serahkan sebulatnya kepada Allah swt ke mana arah perkahwinan ini. Saya perbaiki ibadat wajib dan tingkatkan amalan sunat dan sedekah.

Sekiranya jodoh saya dengan suami panjang, selamatkanlah perkahwinan kami. Bergaduh, merajuk, marah marah itu memenatkan.

Keengganan suami mencerraikan saya pernah membuat saya merasakan ingin mati.

Pernah juga saya luahkan kepada suami supaya dia mati sahaja agar saya lepas dari semua ini.

Saya berkali kali mengusulkan kepada suami untuk berjumpa kaunselor perkahwinan di pejabat agama tetapi suami berkeras tidak mahu.

Semenjak kandungan selamat memasuk trimester kedua. Suami lebih bersungguh sungguh membantu urusan rumah.

Lebih berlemah lembut dengan saya dan kurang masa di luar. Semoga suami akan semakin berubah menjadi seorang pemimpin rumahtangga yang lebih baik.

Saya tahu, saya sendiri banyak kekurangan sebagai isteri. Lagi lagi bila berjawatan tinggi, kelembutan itu kurang. Lebih keras dan degil.

Terbawa bawa peranan di tempat kerja ke rumah. Tetapi saya juga berusaha menjadi isteri yang lebih baik. Menyiapkan segala keperluan suami.

Melakukan semua kerja di rumah dan menunggu suami pulang. Memasak makanan kegemaran suami dan menjamu kawan kawannya. Kadang kadang saya akan belanja suami, belikan hadiah dan membawanya bercuti. Cumanya, semakin lama semakin saya sendiri berjauh hati.

Doakan kami. Doakan saya mampu memujuk hati sendiri dan menjaga perkahwinan ini. Sekiranya panjang jodoh kami, tidaklah saya mahu menjadi isteri yang derhaka apatah lagi nusyuz terhadap suami saya.

Mungkin ada yang akan mempersoalkan kenapa saya masih di sisi suami sedangkan ada pelbagai cara untuk keluar dari pernikahan ini.

1. Saya menganggap semua ini ujian untuk pernikahan kami. Sekiranya jodoh masih panjang, akan ada penyelesaiannya. Begitu juga jika sebaliknya.

2. Kebaikan suami suami saya seorang yang sabar dan lemah lembut dalam bicara. Alhamdulillah setakat ini saya tidak pernah dipukul, dicaci atau diherdik. Tidak sekali. Kami mampu berbincang secara aman walau ada masa saya emosi.

3. Nafkah suami tidak pernah menculaskan nafkah zahir. Nafkah bulanan saya, barang keperluan rumah, anak, pakaian dan keperluan lain. Semua disediakan mengikut kemampuannya. Saya akan tambah bila saya mahukan lebih sahaja.

Nafkah batin. Adakalanya saya sunyi sendiri. Seminggu sekali pun kadang tidaklah suami mampu. Mungkin faktor umur.

Mungkin kerana saya tidak seperti yang dia mahukan. Saya tidak mencari kepuasan di tempat tidur lagi.

4. Usaha suami – Semenjak rumahtangga adik ipar berantakan, suami lebih berusaha untuk menjadi lebih baik.

Kehadiran anak buah(anak angkat) di rumah juga mengikat suami kerana sekarang saya sarat mengandung. Semua urusan berkait anak tersebut suami saya yang uruskan.

Mungkin juga kerana peringatan saya tentang kemungkinan saya juga akan berbuat seperti adiknya sekiranya saya melalui perkara yang sama.

Adik ipar saya mempunyai masalah sendiri dengan bekas suaminya sehingga dia terjerat dalam nusyuz.

5. Saya tidak lagi mencari dan mengharapkan cinta lelaki. Sememangnya bila kita kurang berharap kepada manusia, dan lebih memohon dari Allah swt hidup menjadi lebih tenang dan lebih mudah untuk dilalui.

Walau apapun ujian yang tiba, sesungguhnya Allah swt sentiasa ada dan Dia akan membantu kita menanganinya.

Saya berharap pembaca mendokan keluarga kecil saya. Keselamatan kandungan saya dan juga kesabaran saya dalam menangani isu-isu di dalam rumahtangga saya.