Bila bini nombor 2 ayah sakit, mak aku datang tolong apa yang patut. Satu hari tu mak aku tiba-tiba nangis

Assalamualaikum dan Hi semua. Marila aku cerita pengalaman aku di mana ayah kawin lain. Selalunya kerap baca keluhan isteri yang dimadukan. Ni cerita anak pula.

So, ayah aku kawin lain masa umur aku darjah 2. Masa aku kecik, aku selalu tertanya mana la bapak aku. Kejap ada kejap tak ada dah macam biskut chipsmore, hahaha.

Bila mak aku explain yang hari yang dia tak ada dekat rumah ialah turn dia dekat rumah bini kedua. Mula nya aku tak kesah sebab kecik lagi apa la nak faham sangat.

Tapi bila dah masuk 10 tahun, aku dah terkesan dengan ayah tiada dekat rumah selalu. Kadang kadang jealous pula tengok ayah kawan kawan selalu ada dekat rumah 24/7.

Kat situ, aku sudah mula rasa bercampur campur perasaan. Sampai satu tahap aku fikir apa point dia kawin lain kalau family yang ada ni pun dia tak mampu nak jaga dan luangkan masa?

Tak cukup ke dengan ada nya kami. Kami tak pernah minta apa apa selain daripada kasih sayang seorang bapa. Satu family tak cukup ke?

Bila tengok mak sedih, anak anak pun akan turut bersedih juga. Yela sebab isteri mana yang sanggup dimadukan.

Kita pun tak suka tengok mak kita sedih. Sebab tu aku sayang sangat mak aku sebab dia kuat.

Bila isteri kedua sakit ke apa, mak yang bantu. Pernah satu hari mak nangis. Maybe sebab dia sedih orang yang sayang dia sanggup madukan dia dan ada isteri yang lain.

Sebab tu, aku faham sangat keluhan isteri yang di madukan. Sebab bila isteri dimadukan, benda pertama yang dia fikir apa perasaan anak anak nnti.

Kalau dapat suami yang adil pun itu kira luck tapi tipu la kalau tak terkesan langsung.

Sebab, anak membesar perlukan kasih sayang dan perhatian dari ibu bapa. Kalau salah satu asyik tiada, dekat mana lagi nak dapat?

Bila baca komen dekat online yang cakap kan suami boleh kawin 4 sebab mampu dan boleh di sisi Islam. Memang betul tapi tu kan bukan satu kewajipan.

Sunah boleh buat tapi benda yang wajib pun tak dapat dipenuhi. Kalau mampu dan berduit kenapa tak spend that money and time on us saja?

Kenapa kena kawin lain. Kami ni pun tak dapat kasih sayang sepenuhnya jadi kenapa tak boleh fokus kepada yang satu. Kami adik beradik pun sedih dah la mak dimadukan lepastu semua rasa terabai.

Apa salahnya dengan ada kami saja dan ada satu ibu. Apa yang kurang? Kenapa kami kena lalui semua ni.

So, nasihat saya sebelum nak kawin lain pastikan semua kehendak dan keperluan family dijaga dahulu. Bukan dari segi duit tapi emosi terutamanya.

Duit boleh dicari tapi emosi anak anak? Kena la fikir. Nak kawin lain kena la fikir apa perasaan isteri kita dan anak anak terutamanya.

Memang boleh janji berlaku adil dekat isteri tapi dekat anak? Boleh janji ke akan selalu balik rumah, selalu ada. Ni nak spend time dengan bapak pun macam kena amik appointment dulu.

Sedih juga la sebab bapak kita tak exclusive untuk kita saja. So sebelum ada harapan nak kawin lain tu, jangan fikir kebahagiaan diri sendiri. Sebab anak anak pun ada hak untuk untuk bahagia juga.

P/s: mak dah cerrai dengan abah bcs she know her worth and deserve to be happy with or without a man.

We love her and adore her so much. Love you mama! You are the bravest and strongest people ive ever known