Tak pernah pun seumur hidup sy dapat 150k tu. Sy tabik pada sifu sy sekali sy silap rupanya

Lama dah saya simpan kisah ni seorang diri. Sampai saya alami tekanan perasaan akibat peristiwa ni. Sebiji sebiji seperti apa diceritakan confessor sebelum ni, terkena pada saya.

Saya sebenarnya adalah salah seorang mngsa sifu ni dan juga client. Saya nak kongsi kisah saya sebab ramai sebenarnya dah jadi mngsa. Ada yang tak puas hati dan akhirnya kena saman. Ramailah terpaksa berdiam diri.

Ramai antara kami semua dah diberi amaran berkali kali, kalau ada apa tak puas hati, beritahu mereka saja. Jangan tulis di forum awam atau media social atau kami boleh di saman seperti yang kami setujui dan tandatangani dalam perjanjian/ NDA semasa menjadi client.

NDA berat sebelah tu buat kami yang teraniaya tak dapat keadilan.

Bermula di Facebook, melihat kawan saya attend seminar hartanah, dapat banyak ilmu pelaburan hartanah dan beli hartanah tanpa modal buat saya menjadi berminat.

Saya mula menyertai seminar hartanah selama setengah hari dengan bayaran kurang 100.

Asas pelaburan hartanah dan serba sedikit pengalaman dan kisah sifu hartanah diceritakan. Bagaimana sifu membuat keuntungan besar dari pelaburan hartanah.

Dari situ, saya jadi yakin dan akhirnya telah menyertai program yang lebih mahal dengan bayaran RM5k. Kononnya bolehlah belajar dan buat keuntungan tapi akhirnya saya dan family saya merana.

Pada awalnya, suami saya tidak bersetuju untuk saya sertai program yang mahal ini. Suami saya agak skeptikal. Tapi saya berjaya meyakinkan suami saya, ada ramai yang join termasuklah kawan saya. Sebab harga progam ini agak mahal, hanya saya seorang yang join.

Pelbagai ilmu baru, strategi dan teknik pelaburan hartanah saya belajar dari program ini.

Akhirnya, tiba masa untuk saya melabur, saya telah di assign kepada seorang staff, untuk buat screening kemampuan beli hartanah.

Pada masa itu, saya telah memiliki sebuah rumah yang saya beli/ joint loan bersama suami. Rumah itu kami beli untuk duduk.

Setelah melihat profail kewangan saya, saya layak membeli seunit hartanah bernilai 500k. Kebetulan mereka juga mempunyai banyak hartanah yang dikatakan bagus pada harga itu.

Mereka mencadangkan saya agar membuat multi-submission/ loan compression untuk membeli 3 unit serentak.

Pada mulanya saya agak risau untuk beli 3 unit hartanah dengan harga 1.5 juta (500k seunit).

Tapi sifu kata, peluang untuk dapat 90% loan hanya sekali saja, saya perlu gunakan dengan sebaiknya. Beli sebanyak hartanah yang boleh pada hartanah kedua menggunakan multiple submission.

Jika saya tak buat multiple submission, hartanah ketiga dan seterusnya, saya perlu keluarkan modal yang sangat banyak sebab loan hanya 70%.

Betul juga dan saya sendiri akui tidak mampu sediakan sebanyak itu. Pandai betul sifu yakinkan saya. Dia keluarkan segala data, graf, statistic, kejayaan sifu sebelum ini nak tunjukkan yang pilihan itu betul.

Macam mana entah sifu buat, saya berjaya mendapatkan kelulusan pinjaman untuk beli 3 unit hartanah itu.

Happylah saya sebab dengan gaji ni walaupun patut cuma mampu beli 1 rumah sahaja, saya dapat beli 3 rumah terus.

Saya hanya perlu bayar 15k saja booking dan akan dipulangkan berserta cashback selepas lulus pinjaman.

Saya pinjam duit dari suami dan ibu saya sikit. Kesemua hartanah saya beli benar benar sifar modal.

Cashback pula hampir 150k dan sifu menjanjikan positive cashflow apabila disewakan.

Tak pernah seumur hidup saya dapat cash 150k. Saya rasa seronok sangat, secure dan pecaya hartanah saya beli tak salah. Waktu ini, saya rasa sifu saya memang hebat.

Hartanah ini semuanya telah siap, tidak lama selepas saya tandatangi SPA, saya dapat kunci hartanah tersebut. Inilah hartanah pertama saya beli untuk tujuan pelaburan.

Kini saya telah bergelar pelabur hartanah. Dalam masa kurang 9 bulan dari saya sertai seminar, saya akhirnya berjaya memiliki hartanah pelaburan.

Ramai kawan kawan sepejabat kagum dengan saya, seorang wanita mampu memiliki 3 unit hartanah pelaburan.

Kerana takut buat kesilapan dalam pelaburan hartanah, saya terus menggunakan khidmat sifu untuk renovate, lengkapkan hartanah dengan kelengkapan sewaan dan seterusnya disewakan.

Saya spend hampir 120k untuk renovate dan fully furnish seperti disarankan sifu.

Unit saya dari 3 bilik menjadi 5 bilik, hampir seperti asrama walaupun sebenarnya kondominium. Raung tamu dan ruang makan dijadikan bilik.

Sifu menawarkan servis mencari penyewa bagi unit saya dan boleh mendapat sewaan yang tinggi. Pada mula saya rasa agak skeptikal, tapi betul betul boleh dapat sewa tinggi.

Tapi rupanya, saya tidak buat kira kira dengan detail. Silap saya percaya saja apa sifu cakap. Tapi yelah, dah kita bayar sampai 5k, dan dia bawak keluar semua data statistik bagai, siapa yang tak percaya?

Sifu mengenakan cas hampir 600 sebulan bagi seunit rumah bagi menguruskan semuanya. Bil utiliti, internet, maintenance, cukai pintu semua saya perlu tanggung. Bukan semua bilik akan penuh, pasti akan ada 1/2 bilik kosong pada satu masa.

Pada awalnya saya ingat boleh dapat positive cashflow 500 seunit, rupanya secara purata saya perlu topup hampir 400 seunit.
Hampir 1.2k saya perlu tanggung sebulan bagi 3 unit. Rupanya banyak kos kos yang tersorok perlu saya tanggung.

Menjelang pandemik C19 tiba, saya sempat ambil moratorium selama 6 bulan. Sifu meminta saya memberi diskaun 20% sewa kepada penyewa. Jika tidak kemungkinan penyewa akan berpindah ke unit lain yang diuruskan sifu.

Apabila dikira balik, setelah memberi 20% diskaun, saya perlu topup hampir 800 seunit atau 2.4k sebulan.

Saya termenung jauh, saya fikir maybe duit saving dari moratorium boleh tampung kut. Saya pun setuju, daripada tiada penyewa, kurang kurang boleh bayar lagi.

Selepas habis moratorium, diskaun sewa masih diberikan hingga ke hari ini. Jika saya tak setuju, mungkin susah nak disewakan.

Saya terpaksa setuju. Duit simpanan moratorium hanya bertahan beberapa bulan saja.

Akhirnya saya terpaksa menggunakan simpanan kecemasan untuk tampung negative cashflow yang semakin besar. Gaji saya pula dipotong majikan sebanyak 20% akibat C19.

Saya sangat stress dan pening kepala memikirkan semua ini. Suami saya selalu menyalahkan saya dalam hal ini dan sering bertengkar akibat saya gagal membayar separuh loan rumah yang saya joint loan bersama suami.

Saya jadi semakin murung. Adakala jikalau terlampau stress, saya makan ubat tidur untuk bolehkan saya tidur di malam hari. Apabila terlampau risau memikirkan semua ini, saya akan mendapat panic attack.

Kehidupan saya semakin sempit. Apabila baru baru ini kerajaan memberi moratorium, saya dapat menarik sedikit nafas lega.

Saya tak perlu membayar hartanah ini buat sementara waktu. Tapi sampai bila? Nanti moratorium dah tak ada, saya kena bayar semula. Gaji pula masih dipotong.

Ibu bapa saya pula mula terasa dengan saya sebab dah lama saya tak bagi duit. Sebelum ni saya dapat beri RM500-1000 sebulan, sekarang saya sendiri nak berbelanja pun tak ada duit. Kadang kadang saya rasa malu nak hubungi mereka dan menceritakan keadaan sebenar saya.

Bagi menampung negative cashflow ini, semua duit KWSP akaun 2 telah saya keluarkan dan habiskan.

Cashback pun sudah habis. Masih ada berbaki sedikit lagi simpanan kecemasan saya. Belanja bulanan saya termasuk belanja tampung hartanah jauh melebihi gaji bersih saya.

Dengan suami saya pun asyik bergaduh tentang hal ni. Silap saya percayakan lebih orang luar berbanding suami sendiri.

Waktu awal dulu, suami saya dah banyak kali suruh hati hati tapi saya tetap rasa sifu betul. Sifu keluar dengan macam macam data, senarai kriteria semua untuk yakinkan kami.

Saya sebenarnya amat buntu, saya sangat risau hartanah saya ini akan dilelong jika saya tak mampu. Kalau kena lelong, tak dapat settlekan loan, dah pasti saya kena bankrup.

Saya bukan tak pernah cuba untuk menjual, tapi harga jualan jauh lebih rendah dari baki hutang. Besar jumlahnya perlu saya bayar kepada bank, memang saya tak mampu.

Saya juga pernah menceritakan masalah ini kepada sifu. Sifu kata, setiap pelaburan ada risiko, tak semestinya untung setiap masa, ada masa akan rugi sedikit, in long run pasti akan untung. Tapi ini dah beberapa tahun. Masih lagi saya rugi.

Tambahnya lagi, hartanah saya miliki tidak teruk sebenarnya. Sewa yang saya perolehi melebihi 80% kos perlu ditanggung. Hartanah yang baik sekurang kurangnya dapat tampung bayaran interest/faedah bulanan bank.

Lokasi hartanah saya juga adalah sangat strategik, berdekatan dengan MRT-2 dan mall yang besar. Apabila kedua duanya beroperasi, pasti sewa akan naik dan saya akan mendapat positif cashflow.

Buat masa saya perlu bersabar sedikit, tidak lama kata sifu.

Saya juga diperingatkan tentang perkara perkara ini tidak boleh diceritakan kepada awam dan saya juga telah bersetuju untuk merahsiakan semuanya melainkan dengan kebenaran sifu.

Melihat harga jualan hartanah saya yang rendah dari harga saya beli, saya baru perasan yang saya telah beli hartanah di atas harga pasaran.

Cashback yang saya gunakan untuk buat bilik dan furnish hartanah saya juga tidak menambah nilai kepada hartanah saya.

Harga tetap rendah. Bakal pembeli kebanyakkan pula, tidak mahu hartanah yang telah dipecahkan banyak bilik seperti saya terutama pasangan bekeluarga.

Meraka lebih suka jika hartanah mempunyai kitchen kabinet yang lengkap berbanding banyak bilik seperti asrama pekerja.

Rupa rupanya, baru saya tahu sebenarnya sifu dapat komisyen yang banyak dari hartanah saya beli. Renovation rumah juga kalau saya buat diluar boleh jimat sekurang kurangnya 30k. Tapi dia push untuk pakai renovation dia sendiri kononnya dapat sewa dengan mudah!

Dah lah tu, dia push lagi untuk gunakan company sublet dia untuk uruskan rumah. Saya betul betul rasa dianiaya.

Dari awal belajar bayar yuran mahal, lepas tu beli hartanah dari dia, kemudian disuruh renovate dengan company nya dan kemudian sublet pun dia uruskan. Memang habis dia perah saya.

Silap saya percayakan sifu ni.

Negative cashflow saya hadapi sekarang ni tidak jauh beza jika saya sewakan rumah sendiri. Tiada kos tetap bulanan saya perlu bayar kepada syarikat sublet sifu.

Pada waktu ini, saya amat kusut dan buntu memikirkan semua ini, terutama apabila tempoh moratorium kedua ini tamat. Adakah hartanah saya akan dilelong? Kalau saya tidak sertai sifu hartanah ini, mungkin kehidupan saya lebih baik.

Kepada mereka diluar sana, saya nasihatkan berhati hatilah apabila nampak iklan sifu ni, memang indah khabar dari rupa. Jangan sampai terkena. Saya dah rasa peritnya. Dan saya tengok ramai lagi terkena. Tapi kami tak mampu nak buat apa apa.

Kami dah sign NDA, dan dahlah sesak dan tertekan dengan kewangan akibat sifu ni, mana kami nak cari duit kalau masuk court. Saya dengar bukan sikit orang yang kena ugut saman. Dan ada yang dah kena saman pun bila cakap tentang hal ni.

Saya tak tahu nak buat apa. Saya mohon kawan kawan doakan saya dimudahkan urusan dan dapat jualkan cepat hartanah ni. Saya tak tahan dah.

Untuk sifu, cukup cukuplah mengenakan orang. Transparent lah sikit. Musnah hidup orang sebab kamu nak kaya.